Opublikowano:

Ćwiczenie Treningu Globlanego – zajęcia, część 1: Stymulacja Sensoryczna przez ruch

  1. Orientacja ciała według schematu ciała:
    • rękami terapeuty w leżeniu dziecka;
    • rękami terapeuty gdy dziecko siedzi, terapeuta z tyłu;
    • rękami dziecka;
    • rękami terapeuty, terapeuta z przodu, dziecko siedzi;
    • dziecko rysuje postać ludzką;
    • terapeuta rysuje postać, dziecko wskazuje część ciała (na rysunku lub dobiera podpisy);
    • na terapeucie, na lalce, misiu, koledze.
  1. Stymulacja ciała:
    j.w. przy użyciu:

    • głaskania;
    • oklepywania;
    • masażery;
    • gąbki;
    • papier ścierny;
    • pędzle itd.
  1. Orientacja przestrzeni:
    1. z użyciem przedmiotów kierunki od dziecka ( terapeuta za dzieckiem);
    2. terapeuta przed dzieckiem z użyciem przedmiotów, kierunki od dziecka;
    3. kierunki od osoby drugiej,
      kierunki na kartce, terapeuta przed dzieckiem;
    4. jw. terapeuta przed dzieckiem:
      • na kartce w kratkę rysujemy wzór wg polecenia (2 kratki w prawo, 1 kratka na dół itd.);
      • na blacie z użyciem przedmiotów.
  1. Ćwiczenia naprzemienne:
    1. w leżeniu (z nazywaniem części ciała i kierunków);
    2. w siedzeniu, rękami ćwiczenia na blacie z przekraczaniem linii środka i użyciem różnych przedmiotów.
  1. Ćwiczenia stymulacji czuciowej dłoni:
    • szczotkowanie, pędzlowanie, masażery;
    • piłki jeżowe, ćwiczenia nadgarstków + kierunki;
    • ściskanie piłek jeżowych + kierunki,
      np. prawa ręka na górze, lewa na dole piłki ściskanej;
    • woda + przedmioty w wodzie (wyciąganie naprzemienne, ćwiczenia z przekroczeniem linii środka):
      • woda ciepła i zimna, liczenie kropel z przedmiotu;
      • plastelina w wodzie mięknie – malujemy nią rysunek itd.;
      • kuweta z grochem, ryżem, kaszą – kreślenie ósemek, ćwiczenia z przekroczeniem linii środka;
      • stymulacja w kisielu (ciepłym – zimnym);
      • stymulacja w budyniu (ciepłym – zimnym);
      • glina, plastelina, modelina;
      • malowanie palcami.
  1. Wzrok:
    • przytrzymujemy głowę – czy za przedmiotem lub małą latarką:
      prawo-lewo /góra–dół/ ósemka;
    • kulka na sznurku, ruch prawo-lewo, przód-tył, koła w prawo i w lewo;
    • liczenie kropel spływających z przedmiotów lub np. dłoni;
    • dziecko śledzi ruch terapeuty z przedmiotem (punktowo i płynnie po „liniach” w przestrzeni);
    • dziecko śledzi ruch ósemki namalowanej na ścianie przed nim jako wzór;
    • turlanie piłki po blacie, śledzenie ruchu piłki (+przekraczanie linii środka + orientacja kierunków);
    • rysowanie po śladzie ósemki na papierze prawa ręką, lewą ręką, obie ręce;
    • wpisywanie liter w ósemkę.
  1. Słuch:
    • wysłuchiwanie dźwięków konkretnych;
    • dopasowywanie dźwięków konkretnych do obrazka;
    • dopasowywanie obrazka do dźwięków;
    • zapamiętywanie: jakie dźwięki usłyszałeś?;
    • rytmy 2 dźwięki:   Δ
      plansza

      2 elementy 3 elementy 5 elementów itd.
      2 rytmy 5 rytmów 8 rytmów

      np:

      Δ
      Δ

      3 dźwięki:  Δ Ο
      i tak jw.
      Polecenie: wybierz, który rytm słyszysz.

  1. Emocje.
  2. Logopedyczne – wg potrzeby, masaże, wspierające, wg instruktażu logopedy.

II.Ćwiczenia dydaktyczne z bloków:

        1. Wzrokowego (sylaby, litery, wyrazy):
          • rymujące się;
          • przeciwstawne;
          • wyraz w wyrazie;
          • wyrazy z wyrazu;
          • różnicowanie, spostrzeganie, pamięć: konkrety, sylaby, litery, wyrazy;
          • w ciągu liter znajdź:
            • głoski;
            • sylaby;
            • wyrazy.
          • rozsypane sylaby – ułóż wyraz;
          • rozsypane litery- ułóż wyraz;
          • rozsypane wyrazy – ułóż zdanie;
          • ćwiczenia ortograficzne.
        2. Słuchowego:
          • na jaką głoskę zaczyna się, kończy się wyraz;
          • ile jest w wyrazie liter „b”;
          • z jakiej liczby liter składa się wyraz;
          • z jakiej liczby głosek składa się wyraz;
          • testy na rozumienie tekstu;
          • z jakiej liczby sylab składa się wyraz + wyklaskiwanie, układanie klocków.
        3. Logicznego:
          • co tu nie pasuje;
          • czego tu brakuje;
          • krzyżówki, narady, zagadki;
          • zadania z testów inteligencji, ogólnodostępnych;
          • zadania matematyczne.
        4. Pamięciowego:
          • znikające przedmioty;
          • litery elementy w pamięci;
          • figury w pamięci;
          • przedmioty w pamięci;
          • sylaby w pamięci;
          • litery w pamięci;
          • cyfry w pamięci.

Podczas zajęć preferowana muzyka Mozarta.