DEFINICJA: specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych oraz ich integracji, uwarunkowanych nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego (C.U.N.).
Nie są związane z brakiem potencjału intelektualnego. Są związane z brakiem współdziałania wszystkich systemów zmysłowych ze sobą na skutek różnych przyczyn, związanych z rozwojem C.U.N.. Integracja Sensoryczna następuje u dzieci w wieku od 5-9 lat i jest to związane z indywidualnym rozwojem osobniczym każdego człowieka. Dlatego właśnie należy przeprowadzać Testy Kalifornijskie, które wyjaśnią jaki jest stopień dezintegracji zmysłowej u ucznia i jakie może On napotkać trudności w pierwszych latach swojej edukacji. Są drogowskazem dla nauczyciela oraz wyznacznikiem ukierunkowania indywidualnego programu terapii pedagogicznej.
Karty obserwacji ucznia są bardzo ważnym narzędziem w pracy nauczyciela-terapeuty do określenia mocnych stron, potrzeb i problemów dziecka. Stanowią również czynnik korygujący działania terapeutyczne na skutek postępów ucznia.
Wyróżniamy kilka postaci specyficznych trudności edukacyjnych, które mogą występować jednocześnie lub w izolacji:
- DYSLEKSJA (rozwojowa) – trudności w czytaniu, często powiązane z trudnościami w pisaniu.
- DYSORTOGRAFIA – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych).
- DYSGRAFIA – trudności w opanowaniu kaligrafii – niski poziom graficzny pisma, brzydkie pismo.
Przyczyny zaburzeń
Przyczyny zaburzenia funkcji językowych, percepcyjno-motorycznych – spostrzegania słuchowego, wzrokowego, motoryki współdziałania systemów zmysłowych-integracji percepcyjno-motorycznej:
- zaburzenia uwagi, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej);
- zaburzenia lateralizacji –brak dominacji ręki i oka;
- zaburzenia orientacji ciała i przestrzeni;
- zaburzenia równowagi, prioprocepcji –zaburzenia przewodzenia impulsów dotykowych i kinestetycznych.
ETIOLOGIA uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie tzn. dziedziczność, mikrouszkodzenia lub niedokształcenie układu nerwowego z okresu ciąży, porodu i pierwszych miesięcy życia dziecka. Zaniedbania środowiskowe i dydaktyczne pogłębiają zaburzenia psychoruchowe i emocjonalne dziecka oraz spiętrzają trudności i specyficzne potrzeby edukacyjne.
Dzieci z nieprawidłowej ciąży i porodu, nieharmonijnie rozwijające się (nie pełzają wzorcem naprzemiennym, nie czworakują naprzemiennie, mają wzmożone lub obniżone napięcie mięśni, opóźnienia rozwoju mowy), to są dzieci które należy wnikliwie obserwować, ponieważ są to dzieci z tzn. grupy ryzyka dysleksji.
Im wcześniej objęte zostaną opieką, tym większe szanse, aby zapobiec ich trudnościom szkolnym.
Wiek młodszy przedszkolny (3-5 lat)
- Opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi, trudności z koordynacją ruchów, niechęć do zabaw ruchowych, ociążałość ruchowa, nadpobudliwość ruchowa.
- Trudność ze skupieniem uwagi na wykonywanej czynności.
- Trudność ze skupieniem uwagi na słuchanej bajce.
- Mała sprawność ruchowa rąk podczas czynności samoobsługowych.
- Mała sprawność ruchowa rąk podczas rysowania malowania.
- Niechęć do brudzenia – obrzydliwość klejenie, modelina, plastelina, kasze, ryże, kisiele, budynie itd..
- Nadmierne przewodzenie impulsów dotykowych, „gilgotki” bardzo silne lub odwrotnie niedowrażliwość.
- Nie lubi zabaw w parach.
- Opóźniony rozwój mowy, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, zapamiętywaniem nazw lub szeregów nazw (dni tygodnia, pory roku, nazwy posiłków).
Wiek starszy przedszkolny (6-7 lat)
- Trudności z wymową (przekręcanie słów), trudności w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek.
- Trudności z odróżnianiem podobnych głosek, z wydzieleniem sylab i liter (głosek) – analiza i synteza wyrazowo literowa i głoskowa.
- Niechęć do rysowania, odwzorowywania.
- Trudności z odtwarzaniem figur, wzorów i „szlaczków”.
- Zaburzenia koncentracji uwagi i procesów zapamiętywania.
- Trudności z układaniem obrazków z elementów według wzoru.
- Problemy orientacji przestrzennej i kierunków na płaszczyźnie.
- Trudności w nauce czytania (przy realizacji programu klasy „0”).
Wiek młodszy szkolny
- Utrzymywanie się powyżej opisanych trudności szkolnych.
- Trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, szeregów nazw, tabliczki mnożenia, dat, zapisywania liczb wielocyfrowych.
- Mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b, d-g, M-n, l-ł-t, m-w-n).
- Mylenie liter podobnych pod względem dźwiękowym (t-d, k-g, z-s, w-f).
- Opuszczanie, przestawianie, dodawanie liter, sylab, głosek.
- Trudności z pisaniem zmiękczeń, głosek nosowych.
- Brzydkie pismo i rysunek.
- Trudności w spostrzeganiu, różnicowaniu i procesach pamięci.
Wiek starszy szkolny
- Trudności w czytaniu.
- Trudności z myśleniem logicznym, twórczym, procesami pamięci.
- Trudności w pisaniu gramatycznym, ortograficznym i stylistycznym.
- Trudności w mówieniu gramatycznym i stylistycznym.
- Trudności w nauce z innych przedmiotów (matematyka, fizyka).
- Trudnosci emocjonalne (brak wiary we własne możliwości, brak motywacji, złe zdanie na temat samego siebie) i społeczne.
PRZYKŁADOWY PLAN TERAPII PEDAGOGICZNEJ W ZESTAWIE ĆWICZEŃ
DOBÓR ODPOWIEDNICH ĆWICZEŃ W ZAKRESIE KAŻDEGO PUNKTU ZALEŻY OD:
- POTRZEB, PROBLEMÓW I MOCNYCH STRON UCZNIA.
- WIEDZY I KWALIFIKACJI TERAPEUTY.
- INWENCJI TWÓRCZEJ KREATYWNOŚCI I INTUICJI TERAPEUTY.
- CELU KRÓTKOTERMINOWEGO KTÓRY CHCEMY OSIĄGNĄĆ.
- ORIENTACJA CIAŁA:
- schemat ogólny ciała z pokazywaniem części od głowy do stóp z pomocą terapeuty przy lustrze;
- schemat szczegółowy jw.;
- schemat ogólny z zaznaczeniem stron ciała, reszta jak wyżej;
- schemat szczegółowy z zaznaczeniem stron ciała, reszta jak wyżej;
- schemat twarzy przy lustrze – ogólny z połączoną stymulacją twarzy – masażyki, minki, mruganie, naprzemienne mruganie.
- ORIENTACJA PRZESTRZENI:
- nauka kierunków od siebie z użyciem woreczka z grochem;
- nauka kierunków od terapeuty stojącego obok;
- nauka kierunków od osoby trzeciej stojącej „gdzieś”;
- określanie kierunków na kartce zawieszonej na ścianie;
- określanie kierunków na kartce położonej płasko;
- poruszanie się po planszy wg wskazań terapeuty (skacząc na jednej nodze);
- poruszanie się po kartce papieru wg wskazań terapeuty zaznaczając ślad mazakiem.
- ĆWICZENIA NAPRZEMIENNE:
- w pozycji leżącej z określaniem części ciała;
- w pozycji leżącej z liczeniem 1-100;
- w pozycji czworaczej z określaniem kierunków;
- w pozycji czworaczej z liczeniem 1-100;
- w pozycji stojącej z określaniem kierunków;
- w pozycji stojącej z liczeniem 1-100.
- Ćwiczenia równoważne.
- Stymulacja wzroku:
- znaki integracyjne.
- Stymulacja słuchu.
- Trening Emocji.
- Ćwiczenia z zakresu ćwiczeń bloków dodatkowych.