- Znajomość uczuć i emocji.
- Umiejętność dopasowywania uczuć i emocji do sytuacji.
- Umiejętność dopasowywania sytuacji do uczuć i emocji.
- Umiejętność mówienia o swoich emocjach i uczuciach.
- Umiejętność odróżniania zachcianek od potrzeb.
- Znajomość zasad norm społecznych.
Jak wyrażać złość w sposób nie łamiący norm społecznych?
RÓWNOWAGA EMOCJONALNA = SUKCES MOTYWACJA = RÓWNOWAGA EMOCJONALNA
Do komunikacji potrzebne są dwie strony: Nadawca i Odbiorca.
Nauczyciel jako Nadawca
- mówi wyraźnie, poprawnie stylistycznie i gramatycznie dając wzór;
- mówi zrozumiale tłumaczy nowe pojęcia;
- opisuje przedmioty, zjawiska, sytuacje, uczucia, emocje – przekazuje informacje;
- opisuje czynności – przekazuje informacje;
- pokazuje plansze, atlasy, ilustracje – przekazuje informacje;
- wyraźnie określa swoje stanowisko i emocje w każdej sprawie;
- używa komunikatów prostych, jednoznacznych i zrozumiałych przez podopiecznego;
- komunikat zawsze pozytywny inspirujący i motywujący do dalszej pracy.
Nauczyciel Odbiorca
- cierpliwy;
- pozytywnie nastawiony;
- twórczy kreatywny (w doborze środków komunikacji).
Dziecko Odbiorca
- jak każde dziecko bez względu na deficyty, dysfunkcje.
Dziecko Nadawca
- używa alternatywnych środków komunikacji Bliss, Piktogram;
- używa mimiki, gestu, spojrzenia;
- używa tablice literowe, matematyczne, tematyczne, funkcje – dostosowane do potrzeb i problemów ruchowych dziecka;
- dostosowanie wygodnego i bezpiecznego siedziska;
- dostosowanie funkcjonalnego blatu;
- obejma mocująca do pisania, pokazywania, rysowania i innych czynności.
Trening emocjonalny – testy
- Testy TAK-NIE.
- Testy wyboru A B C D realizowane słuchowo i wzrokowo- słuchowo- ruchowo, jak również wzrokowo-ruchowo.
- Testy PRAWDA FAŁSZ realizowane jw.
- Dobieranki, dopasowywanki.
- Testy dostosowane formą i treścią do wymagań ucznia.
- Przyczyna – skutek.
- Co tu nie pasuje.
- Czego tu brakuje, itd.
- Zabezpieczenie potrzeb ucznia.
- Bezpieczeństwa – relacji z nauczycielem.
- Przynależności do grupy (pełnienia funkcji).
- Podstawowych (picie, jedzenie, wysiusianie, emocje).
- Sensorycznych – ćwiczenia przygotowujące CUN do podjęcia pracy intelektualnej i zdobywania umiejętności Integracja Sensoryczna.
- Ruchowych – uczeń ma możliwość wstać przejść się po klasie, poćwiczyć, wrócić na miejsce.
- Nauki – styl uczenia się/materiały i aktywności wszechstronnie przygotowane, aby zgodnie ze stylem uczenia się uczeń mógł najlepiej przyswoić materiał, zapamiętać go i w odpowiednim czasie wykorzystać.
- Sukcesu – mocne strony, dostosowanie poziomu trudności (stopniowanie trudności).
- Wspieranie aktywności (mówienie, grafomotoryka, pisanie, czytanie, liczenie).
- Warsztat ucznia – dostosowany do potrzeb i wymagań ucznia (format kartki, czcionka pisma, wielkość obrazka, poziom uszczegółowienia, podpórki do pisania, obejmy do pisania, nakładki na długopisy, podkładki pod książki do czytania, odpowiednie siedzisko – krzesło i ławka, krzesło z blatem, stół z piłką, sakwa, wałek do stołu).
UCZEŃ ROZWIJA SIĘ ZGODNIE Z:
- potencjałem intelektualnym;
- preferencjami stylu uczenia się;
- preferencjami rodzaju inteligencji;
- funkcjonowaniem motorycznym;
- funkcjonowaniem sensorycznym;
- rodzajem i stylem komunikacji;
- funkcjonowaniem emocjonalno-społecznym.