Opublikowano:

Znaczenie kategorii czytania Treningu Globalnego

Kiedy uczymy całościowego czytania wg kategorii wówczas porządkujemy świat zewnętrzny i wewnętrzny, dajemy bezpieczeństwo, stabilizację i równowagę.

Jednocześnie czytając pismo pisane rozwijamy CUN i przygotowujemy do pisania. Pisanie literami pisanymi to bezstronny rozwój CUN. Kiedy dziecko czyta od ogółu do szczegółu uczy się w sposób naturalny, nie wkładając w ten proces żadnego wysiłku.

Czytając pismo pisane jako podstawowe, dziecko przeczyta każdy rodzaj druku, ale pisać będzie za pomocą liter pisanych.

Czasowniki, które dziecko poznaje w znacznej części powinny odnosić się do kategorii i fizycznie uświadamiać znaczenie czasownika przy rzeczowniku. Możemy mieć wówczas pewność, że dziecko nie będzie miało w przyszłości problemów ze składnią i stylistyką wypowiedzi ustnej i pisemnej.

Kolejność kategorii w czytaniu ma wpływ na rozwój osobowościowy, emocjonalny, sensoryczny i poznawczy.

Które kategorie wprowadzamy jako pierwsze i dlaczego:

  • Rodzina – bo daje poczucie przynależności i bezpieczeństwa, relacje, emocje.
  • Ciało – rozwój osobowości, stabilność, równowaga, emocjonalność.
  • Ubranie – potrzeba bycia ubranym, propriocepcja, dotyk, stabilność, równowaga.
  • Jedzenie – potrzeba bycia sytym, spokój, bezpieczeństwo, równowaga.
  • Zabawki – przyjemność, motywacja, manipulacja, konstrukcja, planowanie ruchu, propriocepcja, dotyk, odruch chwytny.
  • Twórczość – wyobraźnia, komunikacja.
  • Zwierzęta – dźwięk, naśladowanie, powtarzanie – mowa.
  • Emocje – samookreślenie, emocje, bezpieczeństwo.